۱۰ دلیل اتلاف وقت در شبکه‌های اجتماعی

نگاه به مقالات پیش از سال ۲۰۰۰ متوجه نکته جالبی می شویم که مردم اعتقاد داشتند رسانه های اجتماعی زمان را هدر می دهند و مانع پیشرفت سریع در کار می شوند. اما امروزه هیچ شکی نیست که بازاریابی در رسانه های اجتماعی برای کسب و کار بسیار ارزشمند است. مخصوصا که استفاده از آنها کم هزینه است و برای شروع کسب و کار گزینه مناسبی هستند.

اما چون امروزه رسانه های اجتماعی به بخشی از زندگی ما تبدیل شده‌اند، به این معنی نیست که نمی شود در آنها وقت تلف کرد. در حقیقت الان بیشترین راه برای هدر دادن وقت در رسانه های اجتماعی فراهم است. در ادامه به ۱۰ مورد از اصلی ترین موارد اتلاف وقت در رسانه های اجتماعی اشاره می کنیم و برای هر کدام راه کار ارائه می دهیم.

۱.نداشتن تمرکز

یک اشتباه بزرگ که خیلی از شرکت ها مرتکب می شوند، عدم انتخاب رسانه اجتماعی مناسب است. بنابر این سعی می کنند در همه شبکه های اجتماعی حضور داشته باشند. و همزمان در تمام آنها مطلب بنویسند. البته ایجاد حساب کاربری در این شبکه ها فکر خوبی است برای اینکه از نام شرکت سوءاستفاده نشود. اما فعالیت در تمام آنها باعث می شود زمان را از دست بدهید. برای شرکت های تازه تاسیس تمام شبکه های اجتماعی مناسب نیستند. اگر در شبکه ای مخاطب ندارید، دلیلی ندارد آنجا وقت را تلف کنید.

۲.نداشتن تدبیر

زمانی که هر موضوع جدیدی به کار خود اضافه می کنید، قبل از هرچیز باید تدبیر داشته باشید. اما چرا برخی از صاحبان شرکت ها بی پروا و بدون نقشه یکباره به سراغ شبکه های اجتماعی می روند؟ آنها می‌خواهند کارهای زیادی را یکباره انجام دهند و چندین هدف متفاوت نیز دارند، اما معمولا این اهداف دستاوردهای کوچکی دارند. چون نمی توان چندین هدف متفاوت را در یک شب انجام داد. به جای این کار بهتر است بزرگترین هدف را مشخص کنید، و کم کم به آن نزدیک شوید.

۳.نداشتن برنامه ریزی

یکی دیگر از معیارهای مهم برنامه ریزی است، برای مثال اگر یک روز پست نگذارید یا یک روز را کامل به این کار اختصاص دهید درحالی که کارهای دیگری نیز دارید. این امر باعث سردرگمی مخاطب می شود و مطالب تاثیر لازم را نمی گذارند.

۴.استفاده نکردن از ابزارهایی که در دسترس هستند

رابط کاربری شبکه های اجتماعی برای قرار دادن مطالب بسیار خوب طراحی شده اند، اما کارایی تجاری ندارد. در حقیقت، بهتر است از ابزارهای حرفه ای مانند sproutsocial.com یا bufferapp.com که برای به نمایش گذاشتن مطالب به طور همزمان بر روی شبکه های مختلف اجتماعی طراحی شده‌اند استفاده شود.

۵.استفاده کردن از تمام ابزارهای موجود

همانطور که گفتیم ابزارهای رسانه های اجتماعی می توانند کمک بسیار خوبی باشند و در زمان صرفه جویی کنند. اما استفاده از تمام آنها باعث سردرگمی می شود، بهتر است یکی از آنها را انتخاب کنید و با همان کار کنید.

۶.انجام تمام کارها توسط خودتان

زمانی که مایل به گسترش شبکه خود هستید، کارهایی که باید هر روز انجام دهید بیشتر می شود. و این موضوع بعد از بزرگ شدن کسب و کار بیشتر خودنمایی می کند. هیچ ایرادی ندارد اگر برخی کارها را به دیگران واگذار کنید. کارهایی مانند زمانبندی نوشتن مطالب روی صفحه های اجتماعی و بررسی بازخورد ها. شما کماکان مدیر هستید فقط برای رساندن مطالب به مخاطب کمک گرفته‌اید.

۷. غفلت از زمانبندی در نوشتن مطالب

نداشتن زمانبندی مناسب در نوشتن مطالب حجم کار را چند برابر می کند. صاحبان کسب و کار نمی توانند تمام روز در سایت های اجتماعی حاضر باشند. و نداشتن زمانبندی مناسبی باعث می شود برخی از مدیران ضعیف رسانه های اجتماعی را کلا کنار بگذارند.

۸. گرفتار گپ و گفت شدن

گپ زدن در شبکه های اجتماعی آنها را بسیار محبوب کرده، اما صحبت درباره مسائل کم اهمیت شما را از اهداف دور می کند. گپ و گفت های اجتماعی را کوتاه کنید و مراقب باشید زمان را از دست ندهید.

۹.رها کردن کار با هر رخداد جدید در شبکه های اجتماعی

این مورد شاید تمام شرکت ها را شامل شود. زمانی که در شبکه های اجتماعی از شما سوالی می پرسند یا شما را مورد خطاب قرار می دهند، ضروری نیست همان لحظه جواب دهید. چون برای اینکار باید هر بار تمام کارها را کنار بگذارید. بر اساس گفته دکتر گلوریا مارک استاد دانشگاه کالیفرنیا کارکنان به طور میانگین هر ۳ دقیقه دچار وقفه در کارمی شوند. بسیاری از این وقفه ها ناچیز هستند و تنها چند ثانیه یا چند دقیقه وقت آنان را می گیرد. اما وقفه های مهمتر و طولانی تر در هر ساعت ۴ بار اتفاق می افتند. تحقیقات نشان داده زمانی که وقفه در کار کارکنان می افتد بلافاصله به ادامه کار برنمی گردند. در واقع، کارکنان تمایل دارند در فاصله بین وقفه و بازگشت به ادامه کار، کارهای اضافه انجام دهند.

۱۰. نداشتن ارتباط نزدیک با مخاطب

یکی از قسمت های سخت استفاده از رسانه های اجتماعی برقراری ارتباط نزدیک با مخاطبان است. اگر شما برای پاسخ به مخاطبان دقت برخورد مطلوب را نداشته باشید، تمام تلاش های خود را بی نتیجه خواهید گذاشت.

صاحبان کسب و کار می دانند که امروزه رسانه های اجتماعی نقشی حیاتی در بازاریابی دارند اما نمی توان بدون دوراندیشی و برنامه آن را شروع کرد. همچنین رسانه های اجتماعی راهی مناسب برای بازاریابی، اطلاع رسانی، در دسترس بودن و برپا کردن انجمن است. اما باید مراقب باشید که زمان را از دست ندهید و از نکاتی که گفته شد پرهیز کنید تا بالاترین بازدهی را داشته باشید.

مترجم:‌ مهیار مهرجو / منبع:‌ آی تی ایران