کاربرد پیامک در شرکت های مطرح دنیا

بخش اول: فروش، محصولات و بازاریابی

۱. فروشگاه زنجیره ای پوشاک شهری که پوشاک، کفش و اثاثیه می فروشد از طریق پیام کوتاه در ماه ژوئن به مشتریان دائم خود در مورد حراجی ها و مدلهای جدید اطلاع رسانی می کند. (www.urbanoutfitters.com)

۲. برای اولین بار در اروپا “فورد فیستا” یک برنامه تبلیغاتی جدید را در ماه ژوئیه ۲۰۰۴ در بلژیک آغاز کرد که بیلیوردهای چند رسانه ای را با sms ترکیب می کرد . عابران می توانستند شانس خود برای بردن یک فورد فیستا را با فرستادن یک پیام کوتاه همراه با اسم خود به یک شماره اختصاصی درج شده بر روی بیلبورد امتحان کنند. سپس بیلبورد به این sms پاسخ می داد و پیام کوتاه دیگری که شامل یک سوال بود می فرستاد ، اگر کاربر به سوال درست جواب می داد بیلبورد مثل یک ماشین پین بال واکنش نشان می داد و به وی یک توپ اضافی می داد ، به این معنا که نام او در لیست قرعه کشی برندگان قرار می گرفت. اطلاعات بیشتر در (http://www.textually.org/textually/archives/2004/07/004640.htm)

۳. زمانی که “پژو” فروش مدل ۲۰۷ خود را در تابستان ۲۰۰۶ آغاز کرد یک برنامه تبلیغاتی اینترنتی، محیطی، مطبوعاتی و تلویزیونی راه اندازی کرد و مخاطبین را تشویق می نمود عدد ۲۴ را به شماره ۶۰۲۲۲ پیامک کنند تا ۲۴ ساعت رانندگی مجانی با ماشین را سفارش دهند!

۴. در سال ۲۰۰۲ قبل از نمایش فیلم جدید “دختر روز تولد” در انگلستان با بازی نیکول کیدمن در نقش دختری روسی که می خواهد از طریق اینترنت ازدواج کند از مردم خواسته شد تا به درخواست ازدواج همچین دختری پاسخ دهند! و یا تبلیغات مد نظر خودشان را مطابق با موضوع فیلم بیان کنند. هر شرکت کننده یک کد از طریق SMS دریافت می کرد که در جشنواره دهکده ی سینمایی برادران وارنر می توانست با آن کد خرید کند!

۵. موسسه “text2Insure” یک نوع بیمه خاص ارائه کرده که در کمتر از ۵ دقیقه از طریق تلفن همراه قابل خریداری است و مسافران از طریقsms سترسی آسانی به آن دارند و می توانند به سادگی از طریق پیام کوتاه خود را بیمه سفر نمایند. (www.text2insure.co.uk)

۶. پیتزا “هات” در سرتاسر کشور از طریق sms سفارش می پذیرد.
(www.pizzahut.com/mobileordering)

۷. سایت “www.campusfood.com” که یک شبکه اینترنتی از رستوران ها است برای مشتریان فرصت سفارش دهی از طریق پیامک را فراهم کرده است.

۸. سایت “www.cepoSystems.com”در جستجوی روشی مقرون به صرفه برای ارسال sms بودند که بتواند با سیستم فروش و اتوماسیون اداری آنها تلفیق شود. طبق روال روزانه آنها سفارشات را از طریق پیام کوتاه دریافت می کردند و نیاز به فرستادن خودکار sms برای پاسخ هر سفارش داشتند. نهایتا آنها سیستمی را برای سفارش دهی کالا و خدمات از طریق پیامک) کاملا سازگار با سیستم فروش و اتوماسیون اداری خود) در استرالیا توسعه دادند.

۹. یک ماشین فروش خودکار شکلات از طریق sms در سال ۲۰۰۳ در بمبئی راه اندازی شد، مشتریان یک پیام کوتاه را به یک شماره که بر روی صفحهLCD ماشین نمایش داده می شد می فرستادند سپس ماشین شماره ی موبایل مشتری را نشان می داد و در مورد نوع شکلاتی که می خواست سوال می کرد و زمانیکه شکلات بیرون می آمد مشتری یک پیامک دریافت می کرد که مبنی بر تایید معامله بود.

۱۰. در سال ۲۰۰۳ نیز در سوئیس ماشین های فروش خودکار را طوری تنظیم کرده بود که به مشتریان اجازه می داد یک نوشابه را از طریق تلفن همراه خود به روش مشابه فوق خریداری کنند.

۱۱. وب سایت”mukuru.com” پیشنهاد جالبی را برای صف های طولانی دریافت کوپن بنزین در زیمبابوه ارائه می کند. زمانی که یک فرد به اینترنت متصل می شود و هزینه ی کوپن بنزین را پرداخت می کند شرکت یک پیام کوتاه را به تلفن همراه او می فرستند که حاوی یک عدد ده رقمی است که همانند یک کوپن خرید بنزین می شود از آن استفاده کرد.

۱۲. شرکت “Tshwane Metro” در آفریقای جنوبی سیستم جدیدی را برای خرید کوپن های در آفریقای جنوبی سیستم جدیدی را برای خرید کوپن های شارژ برق راه اندازی کرده است . این سیستم که سل پاور نام دارد تاکنون در این کشور موجود نبوده و از تکنولوژی تلفن همراه استفاده می کند تا به مردم اجازه ی خرید برق را بدهد .در این سیستم فروشندگان برق را میخرند و آن را استفاده از تکنولوژی sms به مصرف کنندگان می فروشند. http://www.textually.org/textually/archives/2005/08/009503.htm

۱۳. شرکت “Prism Holdings” در آفریقای جنوبی (www.prism.co.za) پروژه ای را به نام پرداخت آسان آغاز کرده است که به مصرف کنندگان برق شارژی اجازه ی دسترسی به نیروی برق را از طریق تلفن همراه می دهد. (www.prism.co.za/bill-and-prepaid-electricity.aspx)

۱۴. سایت”www.cellfire.com” کوپن های تخفیف را بوسیله پیام کوتاه جهت خرید های مختلف از غذا تا سرگرمی به مشتریان ارسال می کند.

۱۵. یک فروشنده موسیقی و کتاب در سایت آمازون به آدرس (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/browse/577394) یک خبرنامه ی ماهامه را که حاوی پیشنهاداتی انحصاری و جذاب (شامل کوپن تخفیف و …) است به ۴۸۰،۰۰۰ مشتری خود در سراسر انگلستان از طریق sms ارسال می کند. مشتریان جهت خرید کوپن های تخفیف را پرینت گرفته و آنها را به فروشگاه ارائه می کنند .

۱۶. اپراتور موبایل “AT&T” و گل فروشی flowers-800-1 امسال برای روز ولنتاین رنگ قرمز-مایل به سبز را انتخاب کرده اند. AT&T لینکی را به فروشگاه مخصوص موبایل flowers-800-1 داده است که از طریق آن مشترکانش می توانند بوسیله پیام کوتاه برای شخص مورد علاقه خود یک شاخه گل انیمیشنی رایگان بفرستند.

۱۷. سایت ebay خدمات پیشنهاد قیمت برای مزایده را از طریق sms ارائه می کند. کاربران قادرند با آگاه شدن از پیشنهادات سایرین بوسیله پیام کوتاه فرآیند مزایده را بهتر دنبال کنند و در صورتی که مایل بودند پیشنهاد قیمت خود برای خرید یک محصول را افزایش دهند از طریق موبایل به راحتی اقدام کنند. (http://pages.ebay.co.uk/mobile)

۱۸. سایت “Metcheck.com” یک سرویس پیش بینی وضع هوا در انگلستان و ایرلند است که تا امروز وضعیت هواشناسی را برای همه شهرهای انگلستان پیش بینی می کند. روزانه بیش از صد هزار نفر از این وب سایت دیدن می کنند تا آخرین اطلاعات هواشناسی را مشاهده کنند . گام منطقی بعدی با پیشرفت اینترنت و پیام کوتاه استفاده از تکنولوژی sms برای در اختیار قرار دادن اطلاعات به کاربران سراسر اروپا بود . (http://www.clickatell.com/success/metcheck.php)

۱۹. سایت “pray4u.co.uk” به کاربران تلفن همراه اجازه می دهد تا پس از ثبت نام در سایت بخشهائی از کتاب مقدس را از طریق sms بصورت روزانه دریافت کنند . (http://www.pray4u.co.uk/daily-bible-textsms.php)

۲۰. شرکت “virgin mobile us” داستان کوتاهی را به نام شهر ارواح در سال ۲۰۰۶ به طور کامل از طریق پیام کوتاه منتشر کرد . در طول ۵ هفته هر روز دو پیامک برای خوانندگان فرستاده می شد.هدف از اینکار بالا بردن آگاهی عمومی در مورد نوجوانان آواره و بی پناه بود.

۲۱. شبکه “Netweather.tv” به مشترکان در مورد بارندگی های شدید قریب الوقوع در بعضی از مناطق خاص انگلستان بوسیله ارسال sms هشدار می دهد. (https://www.netweather.tv/index.cgi?action=sms;sess)

۲۲. شرکت “Swiss Infowing” یکی از چندین فروشنده زنگ موبایل (Ringtone) است که به کاربران امکان خرید زنگ موبایل از طریق پیامک را می دهد و هزینه آن را از شارژ سیم کارت خریدار کسر می کند. (http://shop.infowing.ch)

۲۳. شرکت Swiss daily Le Temps یک سیستم پرداخت به وسیله sms جهت فروش مقالات آرشیو شده در سایت خود ارائه می دهد. در وب سایت هنگامی که کاربر قصد مطالعه یک مقاله را دارد از او خواسته می شود تا شماره همراه خود را وارد کند سپس کاربر یک پیام کوتاه حاوی یک کد دریافت میکند که دسترسی به آن مقاله با وارد کردن کد sms شده مقدور می باشد . هزینه دسترسی به مقاله به قبض موبایل کاربر اضافه می شود. (www.letemps.ch)

۲۴. شرکت “داروسازی نوارتیس” سال ۲۰۰۳ در انگلستان در طول هفته ی ملی آلرژی (۳ الی ۱۲ می ) ، سرویس پیام کوتاهی را جهت تبلیغ یک اسپری جدید برای افرادی که دچار آلرژی بهاره می شوند راه اندازی کرد . این سرویس به افرادی که آلرژی داشتند اطلاعات منظم و به روز در مورد شاخص میزان آلاینده ها در هوا از طریق sms ارسال می کرد و در روزهای خاصی که میزان آلاینده ها بالا بود به آنها پیشنهاداتی جهت مقابله با آلرژی ارائه می داد.(www.novartis.com)

۲۵. انجمن “قرن” که در واشنگتن قراردارد، با استفاده از پیام کوتاه برنامه ای را برای چندین سال ادامه داد تا به نوجوانان یادآوری کند که تصمیمات هوشمندانه ای بگیرند و در مجالس رقص شبانه دبیرستان یا دانشگاه و یا در ایام دیگر نوشیدنی های الکلی مصرف نکنند. (www.centurycouncil.org)

۲۶. موسسه “Health sms” از قدرت و شهرت sms استفاده می کند تا آگاهی و درک عمومی در مورد بهداشت و سلامت را افزایش دهد . متقاضیان می توانند با پرکردن یک فرم اینترنتی که حاوی سوالاتی در مورد موضوعات متداول بهداشت و سلامت شخصی است پروفایل خاص خودشان را ایجاد کنند و سپس بسته به اطلاعاتی که در فرم وارد کرده اند (مثلا کشیدن سیگار یا مصرف مشروبات الکلی) نکات بهداشتی و یا اطلاعاتی برای حفظ سلامت خود از طریق پیام کوتاه دریافت می کنند.

۲۷. سایت Moconews.net یک نسخه مخصوص موبایل از خبرنامه ی روزانه خود را در آدرس http://m.moconews.net ارائه می کند. خوانندگان می توانند متن GQ یا Glamourرا به شماره مشخص شده ایsms کنند تا یک پیام کوتاه حاوی لینک دسترسی به آدرس فوق دریافت کنند. (http://www.mobilemarketingmagazine.co.uk/2008/03/wapfly-takesvo.html)

۲۸. موسسه “Block Entertainment” تبلیغ یک سری کارت مخصوص موبایل را برای یکی از هنرمندان خود به نام یانگ جاک آغاز کرد. طرفداران او می توانستند کارتهای یانگ جاک را بر روی تلفن های همراه خود از طرق مختلف (مبادله و یا خرید از دوستان) جمع آوری کنند تا برنده هزار دلار یا یک تلفن از خود جاک شوند . متقاضیان می توانستند برای کارت های یانگ جانگ در سایتcards.yungjoc.com ثبت نام کنند و یا کلمه joc را به شماره اختصاص داده شده برای این منظور sms کنند تا سه کارت به قیمت ۱ دلار برای یک هفته خریداری کنند . کلا تعداد ۴۲ کارت برای جمع آوری وجود داشت و هرکارت دارای کد مخصوص بخود بود ، توزیع کارتها به صورت تصادفی بوده و بعضی از کارت ها از بقیه نادرتر بودند. افراد می توانستند کارتهایشان را از طریق پیام کوتاه با دوستانشان مبادله کنند، کسی که مجموعه کارتها را بصورت درست جمع آوری می کرد برنده بود . (http://cards.yungjoc.com)

۲۹. انتشارات “Random House” کتاب جدید خود (زندگی در سراشیبی) را با فرستادن فصل اول آن بصورت کامل از طریق پیامک تبلیغ کرد . (www.lifesapitch.uk.com)

۳۰. سایت http://www.diet.com/mobile یک سرویس پیام کوتاه رایگان است که به کاربران اطلاعات تغذیه ای شامل کالری ، چربی و پروتئین موجود در غذاهای رستوران محبوبشان را ارائه می دهد.

۳۱. بنیاد غذاهای دریایی “بلو اوشن” سرویس پیام کوتاهی را راه اندازی کرده است که به منظور راهنمائی جهت انتخاب بهتر غذاهای دریایی به کاربران sms می فرستد. با تایپ کلمه fish بعد از نام غذای دریای مورد نظر و ارسال آن از طریق پیام کوتاه به یک شماره اختصاص داده شده پاسخی دریافت خواهید کرد که شامل پیشنهادات بهتر و مناسبتری جهت مصرف غذاهای دریائی است ، این سرویس بیش از ۹۰ غذای مختلف دریائی را تحت پوشش دارد.( http://www.blueocean.org )

۳۲. سایت “www.mobsaver.com” یک سرویس پیام کوتاه رایگان برای مقایسه قیمت محصولات مختلف با یکدیگر می باشد، خریداران می توانند هنگامی که در حال خرید هستند با ارسال یک پیامک قیمت محصول مورد نظرشان را با قیمتهای سایت amazon و ebay مقایسه کنند.

۳۳. پروژه “ICODE” یک سرویس پیام کوتاه از شرکت ClearSky Mobile Media برای خریداران مسکن است. مردم در هر جایی از ایالات متحده می توانند اطلاعات بیشتری را در مورد یک ملک با ارسال کد آن بصورت sms دریافت کنند. (www.clearskymobilemedia.com/pressart/011905.asp)

۳۴. موسسه “Die Medienagenten” یک آژانس چند رسانه ای است که در آلمان فعالیت میکند، این شرکت ارتباط ایمیلی خود را به فرمت sms تبدیل می کند تا ایمیلهای خود را از طریق sms دریافت کند.(www.click atell.com/success/medienagenten.php)

۳۵. روس ها می توانند با ارسال sms از اصلی بودن نوشیدنی الکلی که می خرند اطمینان پیدا کنند . با ارسال شماره سریال بطری به یک شماره اختصاصی خریدار پیام کوتاهی حاوی تائید (عدم تائید) محصول دریافت می کند . این پروژه ابتکاری از شرکت Rosspirtprom است که حدود ۶۰ درصد از بازار نوشیدنیهای الکلی روسیه را در اختیار دارد و توزیع کننده برندهای معروف است .

۳۶. Topshop به خریداران جوان وسواسی بوسیله sms و mms درباره خرید پوشاک مشاوره می دهد، به گزارش DigitalBulletin افرادی که به مد اهمیت زیادی می دهند می توانند از طریق تلفن همراه خود با مشاوران ارتباط برقرار کرده و علاوه بر استفاده از رهنمودهای آنها mms هائی شامل تصاویر پوشاک پیشنهاد شده دریافت کنند.

۳۷. چوپانان و رمه داران در افغانستان! در حال حاضر می توانند یک پیام کوتاه به یک شماره تلفن همراه ارسال کرده و چند دقیقه بعد قیمت روز احشام را با دریافت یکsms بدست آورند. آنها اکنون می توانند اطلاعاتی در اختیار داشته باشند که قبلا فقط واسطه ها و افرادی که در شهرها دارای امکانات ارتباطی بودند به آن دسترسی داشتند.

۳۸. جله Australian teen girlfriend برای دختران در نشریات و اینترنت تبلیغاتی را برای عضویت در کلوپ “Girlfriend VIP Club” انجام می دهد. برای اعضاء ماهانه یک پیشنهاد خاص پیامک می شود . مثل تخفیفات ویژه برای لباس یا لوازم آرایش.

۳۹. http://www.kosher-ny.com سرویس جدیدی را در شهر نیویورک راه اندازی کرده است که به کاربران کمک می کند تا با ارسال پیام کوتاه یک رستوران که فقط غذاهای حلال ارائه می دهد پیدا کنند. کاربران در پاسخ یک sms دریافت می کنند که آدرس ، شماره تلفن و نوع رستوران را مشخص می کند.

۴۰. مشترکان اپراتور بی سیم Swisscom Mobile می توانند یک پیام کوتاه ارسال کنند تا بفهمند که نزدیکترین دکتر یا بیمارستان کجاست. همچنین سرویس جدیدی توسط “Sanday” ارائه شده است که کاربران فقط باید یک sms حاوی لغات کلیدی که متناظر با مرکز درمانی یا نوع دکتری که آنها می خواهند (مانند بیمارستان ، داروخانه ؛ دندان پزشک، متخصص زنان، چشم پزشک، دامپزشک، فیزیوتراپیست و …) را به یک شماره اختصاصی بفرستند، سرویس دهنده مکان کاربر را شناسایی کرده و نزدیک ترین نام و آدرس را برای او بوسیله پیامک ارسال می کند. (http://www.ch.ch/verzeichnis/00897/index.html)

۴۱. نیویورک تایمز کسب اطلاعات در مورد املاک را بدون توجه به اینکه کاربر در روزنامه در جستجوی آن است یا در وب سایت یا آنرا مستقیماً از تلفن همراه جستجو می کند ، آسان کرده است. کاربران جهت جستجو ملک به طور مستقیم از طریق تلفن همراه باید به سایت m.nytimes.com/re مراجعه کرده و ملک مورد نظر خود را بر اساس شرایط دلخواه (موقعیت ، قیمت و.. ) جستجو کنند. (www.nytimes.com/ref/realestate/mobile_faq.html?WT.mc_id=RE-D-I-NYT-AD-BIG-MRE1-ROS-1107-NA)

۴۲. موسسه “OYBike” یک شبکه شامل ایستگاههای اجاره دوچرخه در خیابان است که یک دوچرخه را از طریق تلفن همراه اجاره داده و یا پس می گیرد. کاربر عضو OYBike از بین دوچرخه های موجود یکی را انتخاب می کند و سپس با دفتر OYBike تماس گرفته و کدی را که قفل دوچرخه نشان می دهد برای آنها می خواند، دفتر به کاربر رمزی را می دهد که باید به یک شماره sms شود تا فعال گردد، پس از فعال شدن رمز کاربر بوسیله آن می تواند قفل دوچرخه را باز کند. (www.oybike.com)

بخش دوم: خدمات مشتری و مدیریت ارتباطات

۴۳. “Remind4u” به شرکت ها یک سرویس کاملا مدیریت شده ارائه می دهد تا برای کریسمس یا تولد به مشتریان و یا کارمندان خود کارت های تبریک بوسیله پیام کوتاه ارسال کنند.

۴۴. موسسه “Debthound” وصول مطالبات تجاری خود از افراد را با استفاده از sms یادآوری کننده به طور موثر آسان می کند. پیامک های مخصوص به هر مشتری بر اساس برنامه ی زمانی منظم و از قبل تعریف شده به تلفن همراه مشتریان فرستاده می شود . ارسال پیام کوتاه یادآوری در جمع آوری بدهی نسبت به تلفن های ثابت یا مکاتبه موثرتر می باشد و میزان بازدهی ۲۰۰% بیشتر بوده است.(www.debthound.biz/benefits.pl )

۴۵. “Self organizer” یک تقویم مجازی و یک سرویس یادآوری کننده قرار ملاقات یا روز تولد به وسیله sms ارائه می دهد، پیامکها به تلفن همراه مشترکان در خانه یا محل کار یا حتی هنگام سفر ارسال می شود. آنها به موبایل های ۱۹۲ کشور و ۵۷۸ شبکه در سراسر جهان می توانند پیام کوتاه ارسال ارسال کنند.( http://www.Selforganizer.com/network list.php)

۴۶. در بلژیک و سوئیس از طریق پیام کوتاه به مردم یادآوری می شود تا زباله های خود را در ساعات جمع آوری زباله بیرون بگذارند.

۴۷. به ساکنین ایرلند شمالی بوسیله sms یادآوری می کنند تا زباله های خود را برای جمع آوری بیرون بگذارند. (www.textually.org/textually/archives/2004/03/003168.htm)

۴۸. “Dawsons” که یک فروشگاه ابزارآلات موسیقی در انگلستان با چندین شعبه است، زمانی که تعمیرکالای مشتری به اتمام رسیده است و آماده تحویل می باشد به آنها از طریق پیام کوتاه اطلاع می دهد. (www.clickatell.com/success/dawson.php)

۴۹. دانش آموزان یک مدرسه در باکینگهام شایر با ارسال sms برای معلمانشان بعد از ساعات مدرسه راهنمایی های لازم را دریافت می کنند.

۵۰. موسسه “Amber Alert” که یک سرویس اطلاع رسانی سراسری برای بچه های گم شده است امکان جدیدی را راه اندازی کرده است که به کاربران امکان می دهد تا از اتفاقات روی داده در منطقه سکونت خود بوسیله پیام کوتاه باخبر شوند . (https://www.wirelessamberalerts.org/index.jsp)

۵۱. پلیس ترافیک بنگال اطلاعات ترافیکی را با ارسال sms در اختیار کاربران قرار داده است . در حال حاضر کاربران اپراتور Airetel می توانند یک پیامک به شماره اختصاص داده شده بفرستند تا اطلاعات به روز در مورد وضعیت ترافیک ، ایستگاههای اتوبوس و … دریافت کنند. (www.textually.org/textually/archives/2007/06/016156.htm)

۵۲. رانندگان شهر ژوهانسبرگ (بزرگترین شهر در آفریقای جنوبی) دو یا سه روز پس از ارتکاب یک تخلف رانندگی بوسیله دریافت sms از جریمه آن مطلع می شوند. این سرویس توسط سازمان مترو پلیس ژوهانسبرگ راه اندازی شده است. رانندگان متخلف می توانند با ارسال یک پیام کوتاه به یک شماره مخصوص از میزان و مبلغ جرائم خود مطلع شوند. در اولین روز راه اندازی این سرویس بیش از ۴۲۰۰۰ پیامک به شماره فوق الذکر ارسال شد (http://www.joburgnews.co.za/2006/jan/jan19_smsing.stm)

۵۳. موسسه “Textual.tv” یک سرویس پیام کوتاه قابل برنامه ریزی ارائه می کند. برای مثال سرویس را میتوان طوری زمان بندی و برنامه ریزی کرد که در فواصل زمانی منظم برای اعضای یک تیم فوتبال sms ارسال شود و به آنها در مورد تاریخ تمرین بعدی اطلاع داده شود ، مثلا یکبار در هفته ، شش ساعت قبل از شروع هر تمرین. (www.textual.tv/scheduled.html)

۵۴. خطوط هواپیمائی آمریکا بوسیله پیام کوتاه سرویسی را ارائه می کند که به کاربران عضو برنامه Dividend Miles امکان می دهد تا بوسیله sms یک روز قبل، از پرواز و یا فرود هواپیما مطلع شوند. (http://www.usairways.com)

۵۵. جراحان “بیمارستان تن تاک سنگ” در سنگاپور ، نتایج آزمایشات حیاتی و مهم بیماران را از طریق پیامک دریافت می کنند. روزانه ۱۲۰۰۰ آزمایش در این بیمارستان انجام می شود و برای حدود شصت نفر از این بیماران لازم است تا پزشکان جواب آزمایش را در حداقل زمان ممکن دریافت کنند. سیستم بصورت خودکار نتایج غیر عادی یک آزمایش را در مدت ۲ دقیقه به پزشک مسئول بیمار sms می کند که در حالت عادی ۱۸ دقیقه زمان می برد. (http://www.ttsh.com/new/)

۵۶. شهروندان فرانسوی می توانستد برای دریافت نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰۵ بوسیله پیام کوتاه ثبت نام کنند.جهت ثبت نام نیز فقط کافی بود تا شماره تلفن همراه خود را در وب سایت presidentielles.com وارد می کردند. (http://www.textually.org/textually/archives/2007/05/015745.htm)

۵۷. کمیته ملی جمهوری خواهان کاربران موبایل را برای ثبت نام در سایت جهت دریافت آخرین اخبار و وقایع مربوط به انتخابات از طریق sms دعوت می کرد .

۵۸. در منطقه ی مادورای (شهری بزرگ در هندوستان) مردم می توانند شکایات خود در مورد فعالیت های ضد اجتماعی منطقه سکونت خود را بدون افشای هویتشان از طریق ارسال پیام کوتاه اعلام کنند. سیستم جدید که پلیس را در جریان جنایت ها قرار می دهد توسط پلیس منطقه ی جنوبی سانجیرکومار راه اندازی شده و انتظار می رود که ارتباط مردم با پلیس را ارتقاء بخشد . شکایت ها به طور همزمان توسط پلیس محلی آن منطقه نیز دریافت می شود و پلیس منطقه مربوط به یک شکایت می تواند با ارسال sms به شاکی وی را از اقدامات صورت گرفته در آن زمینه مطلع کند. (http://www.rnc.org)

۵۹. سونی اریکسون پروژه ای آزمایشی به راه انداخته است که در آن بوسیله پیام کوتاه میزان رضایت کاربران خود بخصوص آنهائی که دستگاهشان را تعمیر کرده اند می سنجد.

۶۰. یک بیلبورد محاوره ای در میدان تایمز در نیویورک به عنوان یک تریبون آزاد برای شهروندان عمل می کند تا در مورد این مساله بحث کنند که “چه چیزی زیباست ؟” . شهروندان نظر خود را از طریق پیام کوتاه ارسال می کنند و نظرها بصورت همزمان بر روی بیلبورد و در یک وب سایت درج می شود. (http://www.funsms.net/sms_in_marketing.htm)

۶۱. در تابستان ۲۰۰۵ “پاپ نادل” (تولید کننده خوراکی شبیه به اسنک) به مشتریان شانس بردن یکی از یک میلیون بسته پاپ نادل رایگان را ارائه کرد. این برنامه تبلیغاتی به تولید اطلاعات با ارزشی در مورد شرکت کنندگان منجر شد. مشتریان برای بردن یک بسته پاپ نادل باید کد شرکت در مسابقه به همراه نام و آدرس پستی خود را به شماره مخصوصی sms می کردند. (http://www.unilever.co.uk/ourbrands/foods/pot_noodle.asp)

۶۲. کاربران موبایل می توانستند سوالات خود را با ارسال یک پیامک از تونی بلر نخست وزیر انگلستان بپرسند! فقط کافی بود تا قبل از طرح سوال خود کلمه pm را در پیام کوتاهشان درج کنند.

۶۳. در سال ۲۰۰۲ هنگام مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در فرانسه ، اکثر کاندیدا در یک برنامه پاسخگوئی به سوالات sms شده که توسط موسسه Freever به آدرس (http://www.freever.com) اجرا شده بود شرکت کردند که رکورد حیرت انگیز ۲۵۰ هزار سوال از یکی از کاندیدا بر جای ماند.

۶۴. “مرکز اورژانس درمانی مگان دیوید آدوم” سرویس پیام کوتاهی را راه اندازی کرده است که به افرادی که قادر به تکلم نیستند و یا شنوائی آنها آسیب دیده است کمک می کند تا بوسیله sms بتوانند آمبولانس یا سایر کمک های اوراژانسی درخواست کنند. (http://www.cmdai.org)

۶۵. سایت gosmokefree.nhs.uk یک سرویس حمایتی برای کمک به مردم جهت ترک سیگار است .آنها راهنمایی ها ، نصایح و یا هشدارهائی را در زمان های حساس از طریق پیام کوتاه یا ایمیل به اعضاء ارسال می کنند .

۶۶. “کمیته ی درآمد داخلی فیلیپین” به آدرس (http://www.bir.gov.ph) سرویسی را به نام PAYBIR راه اندازی کرده است که مالیات دهنده گان می توانند مالیات بر درآمد خود را که از طریق sms برایشان ارسال می شود پرداخت کنند . این سرویس که برای اولین بار در دنیا اجرا می شود بی نظیر است زیرا یک مالیات دهنده می تواند بدون مراجعه به بانک مالیات بر درآمد خود را پرداخت کند. (http://www1.globe.com.ph/bir/Search.aspx)

۶۷. مقررات حمل و نقل در لندن بیان می کند در صورتیکه یک وسیله ی نقلیه به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر تاخیر داشته باشد ، مسافران میتوانند کل هزینه ی سفر خود پس بگیرند. موسسه “TUBE REFUND” این امکان را فراهم کرده است که مسافران صرفا با ارسال یک پیامک حاوی ایمیل خود به همراه جزئیات سفر لغو شده درخواستشتان را جهت استرداد هزینه سفر مطرح کند. (http://www.tuberefund.co.uk)

۶۸. پلیس ایالت ایندیانای آمریکا سیستمی را راه اندازی کرده است که به شهروندان اجازه می دهد می دهد بدون افشای هویت خود با ارسال sms پلیس را در جریان فروشگاههائی که به نوجوانان زیر ۲۱ سال الکل میفروشند قرار دهند.

۶۹. شهر بوستون برنامه ای بنام (CRIME STOPPER متوقف کنندگان جنایت) آغاز کرده است که به شهروندان این امکان را می دهد که بدون افشای هویت خود با ارسال پیامک پلیس را در جریان هر جنایتی قرار دهند اطلاعات بیشتر در (http://cityofboston.gov/police/cristop.asp)

۷۰. در آمریکا متقاضیان می توانند ثبت نام کنند تا پیام کوتاه هائی را بصورت هفتگی دریافت کرده و زمانیکه رای گیری در منطقه ی آنها بود مطلع شوند.

۷۱. “چاچا”سرویسی است که به کاربران اجازه می دهد تا سوالاتی که در حوزه های مختلف دارند را به یک شماره اختصاص داده شده sms کنند و پاسخ آن را بوسیله پیام کوتاه دریافت کند. (www.chacha.com)

•  منبع این نوشته : http://www.scribd.com/doc/12976851/101-Business-Applications-Using-SMS-Click-at-Ell