سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (به انگلیسی: Content Management System و به اختصار: CMS) نرم‌افزاری است که با بهره‌گیری از بانک اطلاعاتی امکان درج، ویرایش، انتشار و مدیریت داده‌ها را بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی فراهم می‌کند. برای نمونه، سامانه مدیریت محتوای ویکی‌پدیا، نرم‌افزار ویکی مدیا است.

با استفاده از CMS، وب سایت شما هرقدر هم که گسترده باشد، یک اپراتور ساده، می تواند آن را با سهولت نگهداری و به روزرسانی کند. نیازی به پرداخت هزینه زیاد برای به روز رسانی توسط یک طراح وب حرفه ای نخواهد بود. به‌علاوه به سادگی قادر خواهید بود هر سرویسی را که بخواهید به وب سایت اضافه کنید. در واقع شرکت‌های طراحی وب، سال ها تجربه خود را در راه اندازی وب سایت های مختلف در قالب یک نرم افزار CMS به شما ارائه می دهند و شما می توانید از امکانات آماده این نرم افزارها نهایت استفاده را کنید.

با توجه به اینکه قسمت های مختلف یک نرم افزار CMS از قبل طراحی و آماده شده اند، راه اندازی وب سایت های متکی به نرم افزار CMS معمولاً بسیار سریع تر از وب سایت های ایستا (Static) صورت می پذیرد. بزرگ‌ترین مزیت CMS به طراحی سنتی در همین زمینه است. با استفاده از CMS، شما برای به روز رسانی وب سایت خود، تنها به یک کامپیوتر متصل به اینترنت نیاز خواهید داشت و برای این کار از هیچ نرم افزار دیگری لازم نیست استفاده کنید.

در واقع سیستم مدیریت محتوا، مجموعه‌ای از رویه‌ها برای مدیریت روند کار در یک محیط مشارکتی است.  این رویه‌ها طراحی می‌شوند که:

  • افراد زیادی بتوانند مشارکت کنند و داده‌های مختلفی را به اشتراک بگذارند.
  • داده‌ها دارای کنترل دسترسی براساس نقش کاربران باشند. نقش کاربران تعیین می‌کند که چه کاربری چه چیزی را می‌تواند ویرایش کند یا ببیند.
  • ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها را آسان کند.
  • ورودی‌های مشابه تکراری را کاهش دهد.
  • گزارش‌نویسی را بهبود بخشد.
  • ارتباط بین کاربران را بهبود بخشد.

در یک CMS، داده می‌تواند هر چیزی باشد، مانند اسناد، فیلم، عکس، شماره تلفن، داده‌های علمی و غیره. CMSها بیشتر برای ذخیره، کنترل، بازبینی، توسعه معنایی و انتشار اسناد به‌کار می‌رود.

به نظر شما یک سیستم مدیریت محتوا، چه مزایای دیگری دارد؟